A logóról, arculatról

Egy logó nem a márkád, mégcsak nem is az arculatod.

Meglepődtél? Olvass tovább!

Ezek megtervezésének és felépítésének különböző szabályai vannak, melyek együttesen alkotják üzleted, vagy terméked képét.

Akkor mégis mik ezek? Szeretnéd végre tisztázni a fogalmakat?

Márka: A cég egészéről kialakított kép.
Arculat: A márka elemeit vizuálisan megjelenítő látvány
Logo: Az üzlet jelképes azonosítója

Na fejtsük csak ki ezt bővebben!

Mi az a “márkázás” (branding)?

Számtalan könyv és értekezés íródott már a témában, de persze most nem foglak elhajtani néhány címmel, inkább összefoglalom pár szóban, én mit szűrtem le ezekből: a márka olyan az üzletednek, mint egy saját személyiség. Egy designer nem tud “megcsinálni” egy márkát, csak lefektetni az alapjait. A többi már a közönség szubjektív felfogásán múlik.
Sokan hiszik, hogy a márka csak néhány elemből áll: némi szín, pár betű, egy logo, esetleg egy jelmondat, vagy dallam. Valójában ez ennél sokkal bonyolultabb.
A cégről kialakuló képet minden formálja, amit tesz, gyárt, árul, birtokol, amiért kiáll, amiben hisz, ahogy vezetik, stb.
Mikor a vásárló megveszi a terméket, nem csupán egy logóval azonosul, hanem az egész céggel, és az életérzéssel, amit sugároz.

Mi a logo?

A logo az arculat és márka egyetlen egyszerű, beazonosítható jelbe való sűrítése. Ez a cég egészének szimbóluma, megtestesítője, jel-képe.

Célja: a cég beazonosítása. Nem adja el a vállalatot közvetlenül, még csak nem is írja le azt.
Jelentése: az általa szimbolizált dolgok minőségéből származik, nem fordítva. Azonosít, nem magyaráz.
A jelentése fontosabb, mint ahogy kinéz.

Hogy egy kicsit érthetőbb legyen, gondolj úgy a logokra, mint emberekre. Jobban szeretjük, ha nevünkön szólítanak, és nem úgy, hogy “az a szemüveges csaj, akinek mindig olyan nagy arca van”. Ugyanígy, egy logonak sem feladata szó szerint leírni a cég tevékenységét, inkább felismerhetővé, megjegyezhetővé kell tennie.
Fontos itt megjegyezni, hogy ezt a szerepét leginkább akkor tudja betülteni, mikor valamennyire már ismerőssé vált a köztudatban, mint ahogy időbe telik megjegyezni új ismerőseink nevét is.

Mitől jó egy logó?

Egy jó logó jellegzetes, testreszabott, praktikus, szemléletes, a maga formájában egyszerű és közvetíti a kívánt üzenetet.

Létezik 4 alapelv, melyek betartása biztosítja mindezeket.

Egy hatásos logó:

1. Egyszerű: az egyszerű logók a leggyakrabban könnyen felismerhetők, és hihetetlenül jól megjegyezhetők.

2. Emlékezetes: szintén nagyon fontos kritérium a megjegyezhetőség. Legyen jellegzetes, emlékezetes és letisztult.

3. Sokoldalú: A hatékony logó megállja a helyét különböző felületeken és alkalmazásokban. A következő kérdéseket mindenképp tedd fel: Tökéletes ez a logó egyetlen színnel nyomtatva? Egy postabélyeg nagyságú felületre nyomtatva? Egy óriásplakáton, vagy kamion oldalán? Fordított színállásban (sötét/világos alapon)?

4. Meg kell felelnie a rá bízott feladatoknak.

Mi az arculat?

Egy mondatban fogalmazva: A cégben lefektetett szabályok mentén használt vizuális elemek összessége.
Ezek a szabályok határozzák meg a különféle felületeken való megjelenést. Kikötik a színpalettát, betűtípusokat, elrendezéseket, arányokat, stb. Ezek az elemek biztosítják a következetes, összefüggő megjelenést, és az egységes márkakép felismerhetőségét.

Ilyen vizuális elemek például:

– logo – az egész vállalat és márka szimbóluma

– irodaszerek – névjegy, levélpapír, boríték, stb

– termékek és csomagolásuk – az eladott áru, és amiben az érkezik

– egyenruha – a dolgozók által viselt egységes munkaruházat

– környezet – beltéri és kültéri design

– kommunikáció – bármi, ami üzenetet közvetít a cégről (látvány, hang, illat, tapintás, stb.)

Ezek összessége adja az arculatot, és feladatuk a márka támogatása.

Összegzés:
Márka: A cég egészéről emocionálisan felfogható kép.
Arculat: A márka egészét vizuálisan megjelenítő látványelemek összessége.
Logo: A maga legegyszerűbb formájában azonosítja be a márkát egy jel, vagy ikon képében.

A te cégednek van felismerhető arculata?